De weg naar zero delay: Arjen Elderson over de belofte van Advando


"Wij maken zero delay mogelijk met onze opdrachtgevers. Dat is een belofte die veel energie geeft aan een samenwerking ."

Arjen Alderson, Directeur, Project Controls Specialist 

Het 10-jarig bestaan van Advando is natuurlijk een mijlpaal die gevierd mag worden. Tegelijk is het een mooi moment om naar de toekomst te kijken. Arjen Elderson, sinds 2020 CEO bij Advando, bespreekt onze merkbelofte en hoe we waarde bieden aan klanten en turnaroundspecialisten.


Lessen meenemen

“Of het nu een chemische fabriek is, een bierbrouwerij of een boorplatform: eens in de paar jaar is er verplicht een grote stop, een turnaround. Dan wordt alles doorgelicht, schoongemaakt, vernieuwd of vervangen. Zodat de asset veilig verder kan. Gebeurt dat niet, dan krijg je geen license to operate. Voor de business is het eigenlijk een noodzakelijk kwaad, want het is vervelend om drie weken niks te produceren. Het liefst wordt de productie dus zo snel mogelijk weer opgestart. Toch vliegt de meerderheid van die projecten uit de bocht. Ze duren te lang, gaan gepaard met te veel risico, kosten veel te veel geld. Het is duidelijk dat het anders moet.”

“Nu is het vaak zo dat bedrijven bij elke turnaround in dezelfde valkuilen stappen. Het managen van een turnaround is bijvoorbeeld vaak iets dat iemand eenmalig doet. Je ziet heel weinig organisaties die twee of drie turnarounds doen met hetzelfde team. Door dat hoge verloop wordt er weinig tot geen kennis geborgd, geen nazorg gedaan. Dan begin je iedere keer helemaal vanaf nul. Als je de lessons learned uit de vorige turnaround zou meenemen, zou dat al een enorm verschil maken.”

Een no-nonsense aanpak

“Onze collega’s hebben jaren ervaring met alle facetten van turnaround management. We weten hoe de hazen rennen. En wij willen structurele verbetering aanbrengen. We kijken naar de drie grote facetten binnen een turnaround: People, Tech, Process. Oftewel Professionals, Solutions en Consulting .”

“Op ieder gebied kijken we: wat gaat er goed, wat gaat er niet goed, en wat verdient dringend de aandacht? Want we kunnen wel een zero delay-programma neerzetten voor een klant, maar het werkt alleen als we de context goed begrijpen. Als je het toch doet, doe het dan goed. Dus we vragen stevig door en zijn heel open met de klant. Zo komen we tot een no-nonsense stappenplan om naar zero delay toe te werken.”

Dat plan wordt vervolgens samen met de klant geïmplementeerd. “Dat betekent hard werken en veel plezier maken met elkaar,” zegt Arjen. “Steeds dichter bij zero delay komen is fantastisch. Daarom hebben we graag klanten die continuous improvement nastreven. Want dat maakt dat je wil groeien. Dat je vooruit gaat. En dat je de weg naar zero delay kunt vervolgen.”

“Dat zou ideaal zijn: dat de jonge talenten straks  wijzer zijn dan hun oude meesters.” 

Elkaar aanvullen 

Het komt ook aan op de juiste mix van specialisten. “Tijdens een turnaround gebeurt er enorm veel en werk je onder hoge druk. Daar moet je mee om kunnen gaan. Wij kijken naar de juiste combinatie van hard skills en soft skills. Individueel, maar ook in teamverband. In functieprofielen zie je vaak eisen en vaardigheden bij elkaar staan die eigenlijk niet in één mens passen. Wij zorgen ervoor dat verschillende specialisten elkaar goed aanvullen.” 

Hoe kom je erachter hoe iemands skills ervoor staan? “Daarvoor doen we assessments. Zo vinden we niet alleen de beste specialisten, maar weten we ook hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen. Om met steeds meer kennis en plezier aan zero delay te werken.” 

Ideaalplaatje   

“Talent ontwikkelen vinden we belangrijk. Zorgen dat Advando’ers intensief kunnen groeien en intussen de visie van het bedrijf doorontwikkelen, daar ben ik mee bezig. Daarom sta ik zelf ook niet stil. Leiderschap begint bij jezelf. Als je zelf niet goed weet wat je doet en waarom, dan kun je anderen ook niet meenemen in je missie. Ik stel me daarin dienstbaar op. Als we een curlingteam zouden zijn, zou ik met een bezem in de weer zijn, zodat mijn teamgenoten kunnen scoren.” 

Een opbouwende en constructieve werkcultuur dus. “Ja, een klimaat waarin je autonoom bent, waarin je jezelf kunt uitspreken, waarin je fouten mag maken. Waarin je aan projecten in alle soorten en maten kunt werken. En overal een onmisbare bijdrage levert aan zero delay. Samen met de ‘ouwe rotten in het vak’ waar je veel van afkijkt. Dat zou ik een ideaalplaatje vinden: dat de jonge talenten straks wijzer zijn dan hun oude meesters. Dat is continuous improvement op de lange termijn.” 

Meer controle 

Vooruitkijken is dus belangrijk voor Arjen. “En voor onze klanten. Een klant kiest ons als strategisch partner om grote stappen vooruit te zetten. Om wendbaarder te worden en meer grip op de zaak te krijgen. Daarom is TACS ook bedacht. Wat die software eigenlijk doet, naast het inzichtelijk maken van de planning, is meer controle geven aan iedereen die aan een turnaround werkt. Daar begint het mee. Nu meer controle hebben is straks een mooi resultaat neerzetten.”