Terug naar de basis: Edwin van Doeselaar over ontwikkelingen in turnaround management


“Het is simpel gereedschap dat meer eigenaarschap  creëert bij de specialisten op de vloer.”


Edwin van Doeselaar, Chief technology Officer

Wat zijn de belangrijke ontwikkelingen in turnaround management anno 2021? Edwin van Doeselaar, oprichter en Chief Technology Officer van Advando, deelt zijn kijk op de zaak. Over vooruitdenken, omgaan met complexiteit, en een kleine ingreep met grote impact. 
 
Edwin heeft ruim 20 jaar ervaring als Planning & Scheduling-specialist voor grote turnarounds. Hij deelt zijn kennis graag met opdrachtgevers die onderweg zijn naar zero delay. Ook vertelt hij erover als spreker op congressen. “Dat doe ik vooral omdat er voor ons hele vakgebied veel te winnen is,” zegt Edwin.

Het probleem van turnaround management 

“Keer op keer lopen turnarounds onnodig vertraging op. Veel bedrijven weten dat het anders moet,” vertelt hij. “Ze kijken ook hoe andere partijen het aanpakken. Dat is een goede zaak: de bereidheid om te verbeteren is er. Ze zijn op zoek naar oplossingen om hun daarbij te helpen.”

“Het moeilijke is dat een turnaround maar eens in de paar jaar plaatsvindt – en iedere keer door andere mensen gemanaged wordt. Als je er middenin zit en vertraging oploopt, wil je graag een verbeterslag maken. Maar naderhand ebt dat gevoel van urgentie weg, omdat het geen continu proces is. De core business eist alle aandacht weer op. Je denkt er pas weer aan als het over een paar jaar tijd is voor de volgende turnaround. Grote kans dat die dan net zo inefficiënt verloopt. Er worden zelden lessons learned meegenomen. Dat zou al een groot verschil maken.”

Terug naar de tekentafel

“Je merkt dat nu bij veel partijen de vraag opdoemt: ‘waar zijn we eigenlijk mee bezig?’ Ze beseffen dat turnarounds 20, 25 jaar geleden nog redelijk succesvol waren. Targets werden toen vaker gehaald dan nu. Het is ook begrijpelijk: de projecten zijn complexer geworden, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe wet- en regelgeving. Maar dan moet je eigenlijk eerst eens terug naar de tekentafel, in plaats van alleen de symptomen te bestrijden. Dan krijg je een wildgroei aan maatregelen waar het project niet efficiënter van wordt.”

“Wat betreft planningen werd een hele tijd gedacht: hoe meer erin staat, hoe beter we het kunnen controleren. Dat bleek niet het geval. Je was niet in control. Veel bedrijven maakten toen planningen met nog meer detail. In plaats van tienduizend activiteiten stonden er twintigduizend in, tot op het niveau van boutjes en moertjes. Maar dat schiet ook niet op. Hoe kun je dan terug naar de basis? Door op hoofdlijnen te plannen wat er gedaan moet worden. De mensen in het veld weten beter dan wie dan ook hoe die planning specifiek tot uitvoering moet komen.”

De planning visualiseren

Jarenlang werkte Edwin namens een groot projectmanagementbureau. Het idee om voor zichzelf te beginnen ontstond toen hij software voor zich zag die zou ondersteunen bij turnarounds. “Een tool die toegevoegde waarde zou bieden in het proces van een turnaround. Die de verbinding zou leggen tussen turnaround management en de specialisten die voor de uitvoering zorgen. Gebouwd vanuit het gewenste resultaat: wat wil de klant bereiken?”

Daarom richtte Edwin in 2011 Advando op. De software evolueerde geleidelijk, tot in 2019 TACS een feit was. “TACS staat voor Turn Around Control System. Het werkt heel eenvoudig, op touchscreens die op verschillende plekken in bijvoorbeeld een fabriek staan. Op het scherm zie je de planning en de voortgang. Dat geeft focus. Door de gebruiksvriendelijkheid is het heel laagdrempelig. Onbewust maakt dat een groot verschil in het werk.”

Hoe dan? “De specialisten die met de turnaround bezig zijn, raken er sterker bij betrokken. Dat is heel belangrijk. Mensen zitten zelf aan de knoppen. Het werk dat ze vandaag doen, het werk dat ze morgen gaan doen, daar hebben zij de controle over. Ze worden niet gedwongen om te veranderen: ze veranderen zélf.”

Eigenaarschap vergroten, kosten reduceren

Met TACS wil Edwin asset owners ervan bewust maken dat je met een kleine aanpassing in je proces de kans op succes enorm vergroot. “De ingreep is minimaal, maar de impact is groot. Vroeger zat de uitvoerende contractor in de driver’s seat. Er werd een enorme stapel papier naar de vloer gebracht. Die werd natuurlijk niet grondig gelezen; die werd weggegooid. Door deze tool in te zetten, maak je het makkelijker om voor iedereen duidelijkheid te scheppen.”

“Er zijn veel softwarepakketten met zoveel functionaliteiten dat je als gebruiker door de bomen het bos niet ziet. Wij vinden het belangrijk dat onze oplossing fit-for-purpose is, en dus direct aansluit op het werk dat gedaan moet worden. TACS is simpel gereedschap dat meer eigenaarschap creëert bij de gebruikers. En zo vergroot je de kans op succes. Met succes bedoel ik dan het realiseren van de planning en ook het reduceren van de kosten.”

Toegevoegde waarde

“Wat ik in elk geval wil meegeven: denk vooruit. Op assetniveau en op projectniveau. Blijf niet hangen in wat er gisteren mis ging, maar kijk wat dat betekent voor wat we morgen gaan doen. Zorg dat de volgende turnaround niet weer veel te lang duurt. Ga terug naar de basis, maak een planning op hoofdlijnen. Neem mee wat je geleerd hebt in de laatste turnaround. En maak de planning en voortgang visueel in de fabriek.”

“Het zijn eigenlijk heel eenvoudige stappen,” concludeert Edwin. “Maar daarmee heb je al meteen grote toegevoegde waarde. Dat is toch mooi?”